Twee op drie Belgen deden onlineshopping via internet in 2014
Zeven miljoen Belgen hebben vorig jaar met onlineshopping een aankoop via internet gedaan. Het gaat om twee op de drie Belgen, of 64 procent. Sinds 2011 kwamen er twee miljoen Belgische klanten bij, en in 2014 alleen al gaat het om 440.000 nieuwe klanten. Dat blijkt uit een onderzoek over e-commerce van Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten.
Anderzijds koopt één op drie Belgen dus nog niet online. ‘Omdat de internetpenetratiegraad in België met 84,7 procent de laagste is van alle buurlanden’, verklaart Dominique Michel, ceo van Comeos. ‘En daarnaast is er grote nood aan een betrouwbaar betaalplatform enerzijds en een aanspreekpunt voor cybersecurity anderzijds. Voor dat laatste staan we nog nergens.’
Volgens Michel kopen consumenten een product via het internet omwille van de tijdswinst, eerder dan de prijs. Vervangt de online aankoop de offline aankoop? ‘Voor een deel wel, maar je kunt niet zeggen dat het online kopen het kopen in de winkels kannibaliseert’, leidt Dominique Michel af uit de Comeos-enquête bij 1.500 respondenten, de vijfde studie die aan e-commerce gewijd is.
Nederlandstaligen (68 procent) kopen meer online dan Franstaligen (59 procent). Even veel adolescenten als jonge veertigers (70 procent) en meer mannen (68 procent) dan vrouwen (61 procent) zijn e-consumers.
‘Twee op de drie kopen minstens één keer om de twee maanden via internet, maar ze geven minder uit dan het jaar ervoor (-8 euro/maand), met een gemiddelde uitgave van 153 euro per maand’, aldus Michel.
De producten die het meest online gekocht worden zijn kleren en schoenen, gevolgd door boeken, tickets (voor concerten, vliegtuig- of spoortickets) en computers.
Klik hier voor een voorbeeld van een webshop. Webdesign Myna werkt al jaren met Prestashop en kan dan ook het programma vanbuiten. Wij installeren alles op de hosting en helpen u op weg naar een goede verkoop.