Belg kocht nog nooit zoveel online: hieraan geven we het meeste geld uit
Online winkelen deden 8,4 miljoen Belgen minstens één keer online, wat goed is voor een online omzet van 10,05 miljard euro.
Online winkelen is in België in 2017 voor het eerst boven de 10 miljard euro geklommen. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. Dat meldt BeCommerce, de Belgische koepel van internethandelaars. Aangezien het aantal Belgen dat minstens één keer online kocht status quo is gebleven (op 8,4 miljoen) en het aantal aankopen slechts lichtjes is gestegen (+1,6 procent tot 86,5 miljoen aankopen), is de conclusie dat we méér besteden: gemiddeld 116 euro.
Meer diensten dan producten:
Net als de voorbije jaren komt de groei zo goed als volledig op rekening van de ‘diensten’. Die categorie zag het aantal online transacties met 5,1 procent stijgen, terwijl de groei bij de productaankopen beperkt bleef tot 0,3 procent.
Bijna twee derden van de aankopen van diensten gebeuren intussen al online. Dat heeft te maken met het feit dat consumenten vliegtuigtickets, hotelkamers en citytrips overwegend online boeken.
Speelgoed redt dan weer de meubelen voor de categorie ‘producten’: van elke 100 euro die de Belg besteedt aan speelgoed, vloeit er al 30 euro naar webshops. Opmerkelijk: in het vierde kwartaal daalde het aantal productaankopen met zo’n 1,7 procent, al kochten we wel duurdere producten. Sterkste stijger tegenover vorig jaar is voeding: +27 procent. Dat lijkt veel, maar alles bij elkaar besteden we nog altijd maar 1,4 procent van ons totale voedingsbudget online. Een peulschil.
Bij BeCommerce zijn ze best te spreken over de recordresultaten. “Kijken we naar België, dan groeit e-commerce sneller dan de economie als geheel”, zegt Sofie Geeroms. De topvrouw van BeCommerce ziet nog flink wat potentieel: “De Nederlandse economie is anderhalve keer zo groot als de Belgische. Toch is de sector van e-commerce daar zowat tien keer zo groot als die in België. Als we alleen nog maar de evolutie in Nederland zouden volgen, wacht ons nog een spectaculaire groei.”
Om nog meer mensen te overtuigen online te kopen, moet de sector wel oog hebben voor de verzendingskosten en levertermijnen. Voor meer dan vier op de tien consumenten blijven de verzendingskosten een belangrijk nadeel, terwijl bijna één op de vijf het ontbreken van een vrije keuze over de levertijd betreurt en nog eens één op de tien de lange termijn als een -reden ziet om iets toch niet online te kopen.
Wil jij ook een webshop beginnen en zo uw droom van verkoper waarmaken? Klik dan hieronder en wij nemen contact op met jou.