Google update zoekresultatenpagina
Google update zoekresultatenpagina
Een paar dagen geleden kwam Google met een erg belangrijke update met betrekking tot het Google zoekresultaten overzicht. Wat betekent dit voor u als gebruiker van Google én wat betekent dit voor u als ondernemer en de vindbaarheid van uw website?
Een week geleden stonden er zowel bovenaan als aan rechterkant van de resultatenpagina advertenties. Maximaal drie voor de organische zoekresultaten en aan de rechterzijde stonden er nog meer. Na de wijziging van eind vorige week is deze opzet compleet veranderd en zijn alle advertenties aan de rechterkant verwijderd.
DE WIJZIGINGEN VAN HET ZOEKOVERZICHT
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:
· Google toont geen AdWords advertenties meer aan de rechterkant
· Google plaatst voor ‘highly commercial queries’ een extra vierde advertentie boven de zoekresultaten
· Mobiele zoekresultaten van Google tonen maximaal drie topadvertenties
· Google plaats nu drie advertenties onder de zoekresultaten
· Het totaal aantal advertenties op de eerste zoekresultatenpagina gaat van maximaal elf naar maximaal zeven
· Twee uitzonderingen voor advertenties in de rechterkolom zijn: 1. Google Shopping (Product Listing Ads) en 2. advertenties in het ‘Knowledge panel‘
WAT BETEKENT DIT VOOR U ALS GEBRUIKER?
U krijgt sneller en beter de best passende content geleverd. Of u nu een dichtstbijzijnde loodgieter zoekt, een bepaald product of iets over een bekende persoon, Google zorgt met deze opzet voor de beste content.
BELANGRIJKER NOG, WAT BETEKENT DIT VOOR U ALS ONDERNEMER?
Er zijn nog geen harde cijfers die deze punten onderbouwen, maar de verwachtingen zijn als volgt:
· De prijs per klik (advertentie) zal stijgen, minder posities, maar evenveel of meer advertenties die op pagina 1 willen adverteren.
· De organische resultaten worden nu naar beneden gedrukt, als gevolg van meer advertenties en slimme locatie blokken. Soms wordt de eerste organische plaats net onder of boven de vouw getoond. Dit zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot lagere Click through rates voor de resultaten onder de vouw. Dus niet alleen positie is belangrijk, ook is het belangrijk om te achterhalen of er bij dat zoekwoord extra blokken en advertenties worden getoond.
· Google Shopping Ads springen beter in het oog doordat deze namelijk nog wél aan de rechterkant getoond worden. Hier wil Google klaarblijkelijk nog meer aandacht op vestigen.
· Google Mijn Bedrijf is nu nog belangrijker geworden voor uw lokale vindbaarheid.
Uiteindelijk gaat het de zoekmachines om het gebruiksgemak voor de gebruiker te verbeteren. Hoe toon je de meest relevante content, iedere zoekopdracht weer. Als ondernemer is het belangrijk om hier steeds op in te blijven spelen. Uw Online Marketing is nooit af…